Tavoitteista viis kunhan fiilistellään - tarkoitus ja merkitys hukassa?

23.08.2016, Lauri Tuomi

(In English below)

Suomen surkea menestys Olympialaisissa Riossa on kirvoittanut laajan keskustelun tavoitteiden merkityksestä (mm. HS 22.8.2016). Suomen virallisia kisatavoitteitahan ei koskaan julkaistu. Nyt käydään vilkasta jälkipuintia, että mitä olisi pitänyt tehdä, ja mitä pitäisi tehdä, jotta pääsisimme taas menestyksen uralle.

Tavoitteiden osalta Suomen Olympiakomitean varapuheenjohtaja Susanna Rahkamo eilen MTV3:n kymmenen uutisissa sanoi, että ylhäältä annettuja tavoitteita ei hänen mielestään ole tarpeen julkaistakaan. Tässä on totuuden siemen mukana. Me jokainen tiedämme, että sellaiseen, jossa itse ei ole ollut mukana, on vaikea – ellei mahdotonta – sitoutua. Tästä syystä ylhäältä annetut tavoitteet eivät suoraan johda menestykseen. Mutta jos tavoitteita ei olekaan…no, se on sitten toinen tarina.

Harvard Business Schoolin professori Rosabeth Moss-Kanter on tutkinut menestyviä organisaatioita ja löytänyt näitä koskevat erityispiirteet. Avainsanoja ovat tarkoitus ja merkitys. Pitkäkestoinen menestys syntyy siitä, kun työn tarkoitus eli tavoitteet ovat selvillä, ja voimme tuntea tekevämme merkityksellistä työtä.  Onko näin sinun organisaatiossasi?

Nyt viimein on aika uudistaa strategian tekemisen tavat. Uusimman selvitykseni mukaan vain noin 60 % työntekijöistä ymmärtää strategian ja toimii sen mukaan. Mitä ne muut 40 % sitten tekevät? Tarkoituksesta on hyvä aloittaa – yhteinen suunta tarvitaan. Merkityksestä on hyvä jatkaa. Merkityksen tunteminen antaa energiaa ja voimaa suunnata tavoitteisiin ja tuloksiin.  

 

Blog In brief

The top-down goals do not directly lead to success. We all know that it is hard to get committed to something on which you have not been able to participate. Thus the goals set on the top management level do not directly lead to success.

Professor Rosabeth Moss-Kanter, Harvard Business School, has studied successful organisations and found some traits which explain the long-term success. The key words are purpose and meaning. Are these clear and shared in your organisation?

In my latest study the Finnish leaders told that only about 60 % of staff members understood the strategy and acted accordingly. The key question is – what are the rest of the staff doing? Thus it is a high time to renew the ways of strategizing. The shared purpose is something to start with. And the understanding of the meaning of the work is something on which it is good to continue. The understanding of the meaning gives energy and strength to target towards goals and vision.

 

Lisää kommentti

Kuvavarmenne

Kuvavarmenne

Ota yhteyttä niin rakennetaan yrityksellesi sopivin ratkaisu!